Обработване на ХДР снимки


И така, вече няколко човека ме помолиха да пусна статията си за HDR обработка на български език, така че ето я! Това е на практика първия текст за фотография, който пиша на български, тъй като досега съм се занимавал с това само извън България! Който желае може да ме добави във Facebook където често качвам различни работи!

Айде стига празни приказки! Първо какво е ХДР и защо се налага понякога да го ползваме? Всеки би го обяснил по различен начин, и аз няма да се впускам в дълги обяснения, но ХДР е съкращение от High Dynamic Range на английски (голям обхват от стойности между светлите и тъмните участъци) и се ползва, когато камерата ни не може да обхване тези стойности в дадена ситуация само с една снимка. Тогава правим няколко (аз обикновено правя 3) снимки с различна експозиция: една недоекспонирана (тъмна), една с оптимална експозиция и една преекспонирана. Това се нарича още брекетинг (AEB, automatic exposure bracketing).  С комбинирането им се извлича най-доброто от трите снимки в една. Това се прави с програми за обработка, и именно на това ще се спра сега, по точно как аз обработвам моите ХДР снимки!

  • Първо… самото снимане! Както вече споменах по-горе аз правя 3 снимки в повечето случаи. Сега ще опиша процеса си за обработка с един пример, снимка от храм в Кобе. Снимките са съответно с експозиции -2, о, и +2. Задължително снимам със статив, защото искам да избегна всякакво движение, а ако не разполагам с такъв слагам фотоапарата неподвижен на подходящо място.
  • Настройки: Винаги снимам на режим М! Също така заключвам фокуса и блендата, защото  не искам трите снимки да са фокусирани на различно място, или да бъдат с различен DOF. В настройките на трите снимки долу можете да видите, че всички настройки са постоянни, с изключение на скоростта, която е различна! Още нещо важно, задължително снимам в RAW!
  • Следва обработката на заснетите снимки! Аз ползвам главно 3 програми за обработка на ХДР снмимките си: Photomatix, Camera RAW и Adobe Photoshop!
  • Та първоначално, снимките минават през Photomatix. В момента има версия 4, но аз все още ползвам 3, тък като получавам по-добри резултати в някои ситуации. Първо отварям 3-те RAW файла, и оставям програмата да ги обработи и да ми даде един файл с който да работя!

  • След като Photomatix-а свърши с обработването, ще ми даде една снимка направена от комбинаципта на трите РОУ файла, които съм задал в началото, и тази снимка първоначално няма да изглежда много добре, не се паникьосвайте! 😉 Това е нормално, на този етап просто приемате каквото ви дава програмата, и натискате Tone Mapping бутона!

  • Сега вече нещата трябва да изглеждат малко по-добре! На този етап вече имате достъп до различни настройки, с каква сила да бъде ХДР ефекта, сатурация, и т.н., но колкото и да се изкушавам да пипна нещо, на този етап аз все още НЕ ПИПАМ! Обикновено оставям Light Smoothing само на най ниската стойност, защото не искам програмата да ми даде супер нереални резултати! Когато съм готов натискам Process и чакам програмата да ми даде финалната версия, която ще излезе от нея!

  • След като отново Photomatix свърши с обработката, получаваме малко по приятна за окото снимка, която в никакъв случай не е крайния вариянт на това което правим! Много хора приключват с ХДР обработката именно тук, но това е само междинен етап!

  • Тук става важно, когато натиснем Save бутона, избираме TIFF 16-bit, и запазваме в този формат. Ако запазим в JPEG и 8 бита ще загубим динамичния обхват на снимката който имаме, затова за по нататъшна обработка искаме да имаме по-голяма гъвкавост!

  • Следващата стъпка: Adobe Camera RAW! След като свършa обработката с Photomatix, аз отивам вече във Фотошоп, или по скоро в Камера РОУ плугин-а, с който довършвам главната част от снимката! Тук настройвам кривите, контраст, баланс на бялото, цветове, highlights & shawows… и един куп неща които не знам как да нарека на български! 😉

  • След като получа резултат с който съм доволен, тогава вече запазвам снимката в джейпег, и отивам към следващият етап на обработка! Обикновено в Камера РОУ бих прекарал няколко минути за една снимка! Също така за всички действия, които съм описал дотук, мога да обобщя че те се отнасят за глобалното, цялостното редактиране на снимката, а следващата финална стъпка, е по-локалко ориентирана!

Така, и най-накрая, последната стъпка, както вече споменах по-горе, тук вече редактирам локално снимката: детайли, които не ми харесват, преекспонирани участъци, мърдащи обекти, които не са най подходящото нещо при ХДР снимки и други!


Това е горе долу моят начин за обработка на ХДР снимки, не мисля че е най-добрия, и че не може да се усъвършенства, просто това е начина по който аз обработвам в момента! Вярвам че всеки има своят си начин за обработка, и бих се радвал да го споделите в коментарите под статията! Ето го и финалният вариянт на тази снимка, на практика тук не съм пипал локално прекалено много, само някои малки детайли!

Temple @ Amagasaki 長遠寺

Надявам се да съм бил полезен, и ако ви е каресала статията можете да видите и журналът ми с информация за доста от снимките, които съм правил тук:

Тук можере да пишете за въпроси на нашия и-мейл, creative.lightbrary@gmail.com или да оставите коментар под статията!

Също така бих се радвал ако се абонирате към фейсбук страницата ми: Ilko Allexandroff Photography, или да следите личната ми страница за ъпдейти: http://ilkoallexandroff.1x.com/

Ilko Allexandroff Photography

2 responses to “Обработване на ХДР снимки

  1. Винаги може да се усъвършенства 🙂
    примерно с малко NIK Software

  2. Pingback: How to: HDR (detailed) — Ilko Allexandroff Photography

Leave a Reply

